loading...
WWW.KHATE-SABZ.COM
salam

salamat

farzad بازدید : 16 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

امروزه بیماریهای غیرواگیر به علت پدیده نوسازی جوامع و پیشرفت فن آوری و تراکم جمعیت در مناطق شهری؛ تغییر سبک و شیوه زندگی و گرایش افراد به عادات نامناسب شیوع گسترده ای پیدا نموده اند .

امروزه بیماریهای غیرواگیر به علت پدیده نوسازی جوامع و پیشرفت فن آوری و تراکم جمعیت در مناطق شهری؛ تغییر سبک و شیوه زندگی و گرایش افراد به عادات نامناسب شیوع گسترده ای پیدا نموده اند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، بر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت مهمترین عوامل خطر در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مربوط به دخانیات ، فشار خون بالا ، مصرف الکل ، کلسترول بالا و افزایش وزن ، مصرف کم میوه وسبزیجات ، عدم فعالیت فیزیکی مناسب ، روابط جنسی غیر ایمن و مصرف داروهای غیرمجاز میباشد .

بر طبق همین گزارش بیماریهای قلبی و عروقی ، حوادث و سرطانها ، مهمترین علل مرگ و میر درجهان میباشند ۲/۲۹ درصد از کل مرگها در سال ۲۰۰۳ مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی بوده است که ۸۰ درصد مرگهای ناشی از آن در کشورهای کم درآمد و فقیر اتفاق افتاده است .

در آمریکا هر ۳۰ ثانیه یک نفر دچار سکته قلبی می شود و در هر دقیقه یک نفر به علت سکته قلبی فوت می کند و به دنبال سکته قلبی بیش از ۵۰ درصد بیماران نیازمند اقدامات بازتوانی و….میشوند

وضعیت مرگ ومیر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در جهان:

امروزه بیماریهای قلبی و عروق ( CVD,Stroke ) عامل ۲۵ تا ۴۵ درصد از کل مرگ ومیر در جهان میباشند در حال حاضر اولین عامل مرگ ومیر و پنجمین عامل از کارافتادگی و ناتوانی در کره زمین بیماریهای قلبی و عروقی بوده است.

وضعیت مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی _ عروقی در ایران:

علل عمده مرگ و میر در کشور به ترتیب عبارتند از : بیماریهای قلبی و عروقی ، سوانح و حوادث ، سرطانها , بیماریهای تنفسی و بیماریهای حول تولد هستند.

بیماریهای قلبی و عروقی ۴۶ درصد موارد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و روزانه ۳۶۹ نفر به علت بیماریهای قلبی و عروقی ، ۱۳۳ نفر به علت حوادث غیرعمدی ، ۶۲ نفر به علت ابتلاء به انواع سرطانها و ۵۰ نفر به علت بیماریهای تنفسی و…فوت میکنند .

آرترواسکلروز

آترواسکلروز( بیماری عروقی خونی) یک بیماری پیشرونده است که از دوران کودکی آغاز می شود و تظاهرهای بالینی خود را بطور عمده در بزرگسالان از میانسالی به بعد آشکار می کند،آترواسکلروز شایعترین علت مرگ در بیشتر کشورهای جهان و مهمترین عامل از کار افتادگی است ،با وجود پیشرفت های وسیع هنوز یک سوم بیمارانی که دچار سکته قلبی می شوند فوت می کنند،که نیمی از این افراد در عرض یک ساعت اولیه سکته قلبی وقبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کنند و دو سوم آنهایی که زنده می مانند هرگز بهبودی کامل نخواهند یافت و به زندگی عادی بر نمی گردند .

در عرض ۵ سال بعد از یک حمله قلبی ۲۳% مردان و ۳۱% زنان مجددا دچار از کارافتادگی می شوند .

مرگ ناگهانی یکی دیگر از تظاهرات شایع گرفتاری عروق قلب است و بیش از ۵۰% بیماران که با مرگ ناگهانی فوت می کنند ،هیچ سابقه ای از علایم قلبی نداشته اند.

عوامل خطر ساز:

۱) کلسترول بالای خون:

کلسترول بالای خون و HDL پایین : یک رابطه مثبت و قوی بین سطح کلسترول خون و بروز بیماری عروقی و نیز میزان مرگ و میر وجود دارد.

۲) سیگار کشیدن:

سیگار مرگ و میر قلبی – عروقی را تا ۵۰% افزایش می دهد در ازاء هر ۱۰ عدد سیگار کشیده شده ، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در مردان ۱۸% و در زنان ۳۱% بالا می رود.

از هر ۵ مرگ ناشی از سیگار ، ۲ مورد آن به علت بیماری قلبی است، افراد غیر سیگاری که در خانه یا محل کار خود در معرض دود سیگار دیگران قرار دارند، احتمال گرفتاری قلبی – عروقی را در آنها تا ۳۰% افزایش می دهد.

۳) فشار خون بالا:

شایعترین عامل بروز نارسایی قلبی و سکته مغزی، و شایعترین عامل ایجاد نارسایی کلیوی است.

۴) دیابت:

شواهد محکمی وجود دارد که دیابت عامل خطر اصلی و مهمی برای افراد آترواسکلروزی( عامل بیماری قلبی-عروقی) است و آترواسکلروز عامل مرگ در ۸۰% بیماران دیابتی است .

۵) چاقی:

مطالعات مختلفی رابطه خطی چاقی با بروز بیماریهای قلبی-عروقی را نشان داده اند .

امروزه چاقی را بر اساس معیار B M I { (مجذور قد به متر/ وزن به کیلو گرم )= BMI } می سنجند، بطوریکه BMI مساوی ۲۵ و بالاتر تا ۲۷ را اضافه وزن ،و بالای ۲۷ را چاقی در نظر می گیرند. چاقی احتمال بیماریهای قلبی- عروقی را در مردان تا ۲ برابر و در زنان تا ۵/۲ برابر افزایش می دهد.

۶) کم تحرکی:

فقدان فعالیت بدنی کافی ،خطر رویدادهای قلبی را حداقل تا ۲ برابر افزایش می دهد،

پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی

بیماریهای قلبی- عروقی قابل پیشگیری ترین بیماری های غیر قابل انتقال (مزمن) انسان بشمار می روند.

کاربردی ترین راه، حذف و یا تخفیف تمامی موارد خطر ساز ذکر شده یعنی رعایت رژیم غذایی و بهبود روش زندگی می باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 33
  • بازدید کلی : 2,090
  • کدهای اختصاصی


    ???? ???

    ????

    ????? ???? ??????

    ?????? ??????
    ?????? ????? ??????



    تماس با مدیر